Serwisy streamingowe gier online cieszą się coraz większą popularnością. Jak wskazują badania z 2023 roku, najbardziej popularny spośród nich Twitch ma aż 140 milionów unikatowych odwiedzin każdego miesiąca, a także 31 aktywnych milionów użytkowników dziennie. Duża część z nich to twórcy treści, czyli osoby które streamują i nagrywają filmy ze swojej rozgrywki. Trudno więc się dziwić, że i firmy kasynowe oraz deweloperzy gier hazardowych także chcą wykroić kawałek tego tortu, zaznaczając coraz mocniej swoją obecność poprzez streaming. W tym artykule przedstawimy w jaki sposób streaming pozwala budować społeczność, promując przy tym kasyno online w Polsce i za granicą. Jak się szacuje, na koniec 2021 roku obroty na grach kasynowych online wzrosły w Polsce aż o 108%. Natomiast przychody całej branży hazardowej rosły 52,5%, sięgając kwoty 14,18 miliardów złotych. Część udziału w tej promocji ma sam streaming i to właśnie nim się tutaj zajmiemy. Przedyskutujemy tu korzyści ze streamingu dla graczy i kasyn, budowę społeczności w kasynach online, a także pozytywne skutki budowy społeczności poprzez streaming dla całej branży hazardowej.
Streaming gier kasynowych: na czym polega
Główna koncepcja streaming kasynowych gier online polega na prezentacji rozgrywki w czasie rzeczywistym przez gracza, czyli streamera. Wykorzystywane jest do tego oprogramowanie, które pozwala nadawać obraz z komputera lub smartfonu gracza. Jednocześnie, widzowie mogą wchodzić w interakcję ze streamerem.
W ten sposób wiele stron zyskuje korzyści. Rośnie popularność kasyna internetowego, które otrzymuje reklamę. Zarabiają też na tym deweloperzy prezentowanych gier, które zyskują nowych odbiorców, dzięki prezentowanemu streamowi. Wreszcie, zarobić mogą na tym też sami gracze. Źródła ich dochodów są tutaj dwojakie. Po pierwsze, jeżeli uda im się wypromować swój kanał, mogą liczyć na wpłaty od widzów, a nawet na kontrakty reklamowe od zainteresowanych podmiotów. Nie muszą być to nawet firmy z branży kasynowej.
Po drugie, gracze mogą korzystać też z programów partnerskich z kasynami. Polegają one na zamieszczaniu linków do kasyn, po których kliknięciu i rejestracji promujący streamer otrzymuje wypłaty. Ich wysokość jest uzależniona zarówno od ilości rejestracji, jak i kwot obrotów dokonywanych przez tych graczy. Przy wysokiej oglądalności streamingu, gracze mogą w ten sposób liczyć na niezłe sumy.
Najpopularniejsze serwisy streamingowe dla graczy kasynowych online
Rynek streamingów jest obecnie zdominowany przez dwa serwisy: wspomniany Twitch, a także Youtube Gaming. Oba oferują całkiem podobne funkcjonalności, a jednocześnie nie stoi nic na przeszkodzi, aby gracze korzystali z jednego i drugiego, prowadząc transmisję w dwóch kanałach. Funkcjonalności obu serwisów streamingowych oraz ich popularność porównaliśmy w tabeli poniżej:
Cecha | Twitch | Youtube Gaming |
Liczba oglądających | 140 milionów unikatowych odwiedzin | 70 milionów unikatowych odwiedzin dziennie |
Unikatowe kanały gamingowe | 10,57 miliona | 0,91 miliona |
Monetyzacja | Płatność za wyświetlane reklamy. Wymagane co najmniej 500 minut streamingu miesięcznie i 50 followersów. | Płatność za wyświetlane reklamy. Wymagane co najmniej 75 jednoczesnych widzów w ciągu ostatnich 30 dni i co najmniej 25 godzin streamingu miesięcznie. |
Promocja nowych kanałów | Bardzo ograniczona | Łatwe wyszukiwanie i promowanie przez serwis nowych kanałów |
Dostępność | PC, smartfony i konsole | PC, smartfony i konsole |
Gracze, którzy dopiero zaczynają streamować, powinni podjąć decyzję w oparciu o te parametry. Youtube jest bardziej przyjazny dla nowych streamerów, jednak nie zapewnia tak dużej ilości odsłon, w stosunku do Twitcha, który jest serwisem wyspecjalizowanym w streamingu. Oba serwisy pozwalają jednak na streaming gier kasynowych, dlatego są chętnie wybierane przez streamerów hazardowych.
Budowa społeczności przez streaming kasynowy
Niezależnie od wybranego serwisu, każdy streamer powinien postarać się budować społeczność, żeby zyskać nowych followerów (albo subskrybentów), przyciągając większą publiczność do swojego kanału. Na ogół w tym celu wykorzystywane są takie elementy jak:
- Interakcja z widzami przez czat na żywo,
- Organizowanie konkursów,
- Promocja streamu w mediach społecznościowych,
- Kolaboracja z innymi streamerami,
- Prowadzenie strony internetowej lub bloga.
Te elementy zapewniają także większe zaangażowanie, a tym samym mogą wciągnąć widzów do rejestracji w kasynie promowanym na streamie lub w przedstawianej grze. Dzięki temu streamer może liczyć na dodatkowe odsłony, a wraz z nimi na wpływy finansowe za rejestracje z programu partnerskiego, wyświetlenia reklam, a nawet wpłaty od widzów.
Narodziny platform streamingowych live
Powstanie serwisów Youtube Gaming i Twitch stało się możliwe dopiero na skutek rozwoju technologii streamingowych. Dotyczy to szczególnie szybkie i efektywnego przekazywania obrazu na żywo, a także łączy internetowych o dużej przepustowości. Twitch powstał w 2011 roku i od początku koncentrował się na usługach dla graczy. Co ciekawe, jego duża popularność sprawiła, że w pewnym momencie był czwartą witryną pod względem zużywanej przepustowości Internetu, przegrywając jedynie z Netflixem. Obecnie Twitch nie jest już tylko serwisem promującym gry online, ale także sport, tradycyjne gry czy inne hobby. 72% użytkowników tego serwisu ma od 16 do 34 lat.
Znacznie starszy od Twitcha jest Youtube. Założony w 2005 roku, już w 2006 roku Youtube został kupiony przez Google. Obecnie Youtube pozwala nie tylko na przesyłanie i odtwarzanie filmów, a nawet prowadzi własną komercyjną płatną platformę VOD. W ramach usługi Youtube Gaming pozwala na transmisję z gier online, umożliwiając interakcję na żywo i zapewniając bogate możliwości streamerom. Youtube Gaming powstał w 2015 roku jako odpowiedź na Twitcha i powoli zyskuje coraz większą popularność.
Rosnąca popularność platform streamingowych wśród graczy online
Serwisy streamingowe od początku działalności, rozwijały dynamicznie liczbę streamerów oraz obserwujących ich fanów. Już w 2014 roku Twitch osiągał nawet do 6 milionów odsłon dziennie, co sprawiło, że jeszcze w tym samym roku został dostrzeżony i kupiony przez giganta branży ecommerce Amazon. Rozwój serwisu streamingowego postępował wraz z wprowadzeniem AutoModa, czyli automatycznego systemu moderującego chat w 2016 roku, a w 2020 roku Twitch został połączony z usługą Amazona Prime Gaming. Podobny rozwój dotyczył Youtube Gaming, choć występował on później. Uznaje się dziś, że Youtube raczej kopiuje osiągnięcia Twitcha i wprowadza nowe funkcjonalności dopiero w momencie gdy zostały one już sprawdzone i pozytywnie odebrane przez społeczność graczy.
Budowa społeczności streamerów kasynowych
Rola streamerów jako liderów społeczności hazardowej
W obu przypadkach, gry kasynowe zostały wprowadzone całkiem niedawno. Streamerzy którzy zajmują się hazardem, wyspecjalizowali się w tworzeniu transmisji z automatów czy kasyn online, którym często towarzyszą całkiem duże emocje. Prezentowane przez nich gry odbywają się bowiem na prawdziwe pieniądze i wygrane, jakich doświadczają na żywo mogą zainspirować innych do spróbowania swoich sił.
Jako liderzy społeczności, streamerzy są influencerami, posiadającymi wpływ na odbiór gier kasynowych przez widzów Twitch i Youtube Gaming. Z tego względu mogą nie tylko zachęcać innych graczy i fanów do rejestracji, ale są narzędziem marketingowym, które można skutecznie zastosować do tworzenia wizerunku kasyna.
Łączność streamerów z fanami
Streamerzy mogą nie tylko prezentować najnowsze gry i funkcje kasyna online. Pozostają oni też w stałym kontakcie ze swoimi fanami i mogą zachęcać do rozgrywki czy oferować dedykowane tylko dla nich bonusy. Takie akcje organizowane są we współpracy z kasynem.
Streamerzy mogą komunikować się na bieżąco głosowo, albo przez czat na żywo. To bardzo ważny element łączności z fanami, bo pozwala zbudować poczucie przynależności do grupy, w tym przypadku graczy w kasynie online. Streamer musi tu jednak pamiętać o odpowiedzialnym zachowaniu, w tym promowaniu kasyna zgodnie z zasadami prawa, a także licencji jaki otrzymał dany podmiot hazardowy. Hazard w Internecie podlega bowiem wielu regulacjom, w tym zasadom dotyczącym reklamy. A promocja przez streaming także jest formą marketingu i musi być prowadzona tak, aby zachować wszystkie reguły.
Korzyści i pozytywne efekty budowy wspólnoty fanowskiej
Do głównych korzyści jakie zyskują kasyna z marketingu poprzez streaming należy zaliczyć:
- Wzrost popularności: Materiały prezentowane online w formie streamingu będą bezpośrednio zwiększały popularność kasyna, wpływając na liczbę rejestracji, a tym samym pozyskiwanych nowych klientów,
- Zwiększona wiarygodność: Streamerzy firmują kasyno swoim nazwiskiem, a to zwiększa wiarygodność operatora hazardowego. Najwięcej mogą zyskać na tym te podmioty, które dopiero rozpoczynają działalność i nie są jeszcze dobrze znane na rynku,
- Budowa marki: Większa rozpoznawalność kasyna online i jego znajomość przez szeroki wybór graczy i fanów streamera,
- Prezentacja jako nowoczesna firma: Kasyno promujące się w społeczności internetowej uchodzi za bardziej nowoczesne i może dotrzeć do fanów, których nie udałoby pozyskać na przykład przez zwykłą reklamę bannerową na stronach internetowych,
Wpływ streamerów na rynek gier kasynowych i fanów
Wpływ streamingu na promocję gier jest nieoceniony. Dzięki zaangażowaniu w budowę marki kasyna, streamerzy nie tylko zwiększają wiedzę na temat jego działalności. Budują także markę kasyna, zapewniając że zyskuje ono wiarygodność, bo o jego działalności zaświadcza renomowany streamer. Dzięki temu, kasyno online jest postrzegane jako bardziej wiarygodne. To szczególnie ważne w sferze hazardu online, bo jest uwiarygodnieniem licencji, legitymizując kasyno przez podmiot trzeci, którym jest streamer.
To samo dotyczy zresztą deweloperów gier, prezentowanych w formie streamingu. Dostawca gier otrzymuje w ten sposób darmową reklamę, a prezentacja rozgrywki na kanale jest gwarancją, że prezentowany slot czy gra stołowa na żywo jest pozbawiona błędów i prowadzi się ją uczciwie. Dzięki temu, potencjalni nowi gracze mogą nie tylko zapoznać się z grą, ale także zyskują większą pewność rzetelności rozgrywki.
A wpływy marketingu influencerów na rynek gamingowy nie są małe. Jak podaje portal technologiczny Grey Journal, profesjonalni streamerzy mają miliony odsłon, potencjalnie zapewniając dotarcie do olbrzymiej rzeszy zupełnie nowych graczy. Współpraca z nimi może być jednak dla kasyn dość droga, a szczególnie dla tych podmiotów, które posiadają ograniczone budżety marketingowe. Alternatywnie, kasyna mogą więc korzystać z mikro influencerów, których liczba fanów nie przekracza 50 czy 100 tysięcy. Zapewnia to nieco mniejszy zasięg, ale najczęściej też niższe koszty tej działalności. Z tego względu nie można wątpić, że współpraca zapewniająca stronom obopólne korzyści będzie się jeszcze umacniać i że do grona streamerów gier kasynowych będą wciąż dołączać nowe osoby.
Ten artykuł jest dostępny tylko w zagraniczej odsłonie tego serwisu.